A Nyugati pályaudvar felújítása
Megkezdődtek a felújítási munkák.
A Nyugati pályaudvar Budapest egyik legrégebbi vasúti pályaudvara, mely a VI. kerületben található. Az idei évben megkezdték a 143 éves pályaudvar felújítási munkálatait, melyet már a 2000-es évek eleje óta terveztek. Első körben a 8200 négyzetméteres tetejéről cserélik le az üvegeket, következő lépésként pedig ki fogják bontani a Teréz körúti homlokzatról az emblematikus óraszerkezetet, mely szintén felújításon esik majd át. A tetőn kicserélik a tartószerkezeteket is, illetve ezzel párhuzamosan zajlik majd a festés, a szarufák és a szelemenek (szarufákat alátámasztó gerendák) elhelyezése is. A pallózás mellett, új csapadékvíz elvezető-rendszert is építenek majd.
Pesti Indóház
1845-1846-között Pest és Vác között valósult meg Magyarország első vasútvonala. Később megépült mellé az első fejpályaudvar is, ami akkor még a Pesti indóház nevet viselte. Az évről évre élénkülő áru- és személyforgalmat egyre kevésbé tudta kiszolgálni az indóház, ezért az épület bővítés céljából elbontásra került. Helyére a ma is álló pályaudvar épült.
Az új pályaudvar terveit az osztrák August W. De Serres építész és a párizsi Gustave Eiffel cége készítette. A később világhírűvé vált építész, Eiffel ugyan nem szerepelt a tervezők között, azonban az iroda egyik mérnökének, Seyrig Theofil-nak is sikerült maradandót alkotnia. Ő volt az, aki a pályaudvar csarnokáthidaló vasszerkezetét tervezte, mely igazi mérnöki bravúr volt a maga idejében. A társtervező Bernárdt Viktor volt, aki munkásságáért Ferenc József-rend kitüntetést is kapott. Az új pályaudvar 1877. október 28-án nyílt meg, de a Nyugati nevet csak jóval később, 1891-ben kapta meg az épület – összefüggésben az Osztrák-Magyar Államvaspálya Társaság államosításával. Hasonlóképpen ettől kezdve nevezzük a Keleti pályaudvart Keletinek.
Kitekintő: Keleti Pályaudvar
A Baross téren álló pályaudvart 1884. augusztus 16-án adták át, akkor még Központi Indóház néven. 1892-ben nevezték át Keleti pályaudvarrá, ahogy napjainkban is ismerjük. Az évtizedek során számtalan bővítésen és átalakításon esett át. Legutóbb 2019-ben történt átalakítás, amikor épp a vágányzat és a peron lett felújítva a pályaudvaron.
„Menjen vagy maradjon?”
1981-ben elérte az M3-as metróvonal a Nyugati teret (akkoriban Marx tér), ami alá ebből az okból aluljáró rendszert építettek. Az épület fölé felüljárót emeltek a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út között. Az építési munkálatok miatt lebontották a pályaudvar melletti épületet (az egykor kétes hírű szállodát), melyet a népnyelv „Westend”-nek nevezett, helyére pedig bevásárlóközpont épült. Az elnevezés azóta is él, ugyanis a raktárak helyén épült pláza a WestEnd City Center nevet kapta. Az akkori felújítás 1988-ra fejeződött be, azóta csak a Nagykörút felüli homlokzat változott/újult meg 1998-ban.
2005 körül tervek születtek a Kormányzati Negyed megépítésére, amely a Nyugati pályaudvar felszámolásával járt volna. A pályaudvar csarnoka műemlékként megmaradt volna. Ugyanakkor az állomási és kocsitároló vágányok területét a kormányzati negyed, illetve magán ingatlanbefektetők épületeivel építették volna be. A teljes projekt azonban megbukott. Ennek ellenére néhány vasúti területen történtekek bontások. 2005-ben például lebontották a Lehel tér felőli raktárakat és a helyükön fizető parkoló létesült. 2006-ban pedig a Podmaniczky utcai oldalon a dízelszínt, továbbá a 17. vágány melletti vágányokat és épületeket. De azóta sem épült a helyükre semmi.
A 2000-es évek folyamán felértékelődött az elővárosi vasúti közlekedés szerepe. Ennek kulcsfontosságú tényezője lett a belvárosi Nyugati pályaudvar. A pályaudvar felszámolása helyett, így a megtartását és fejlesztését tűzték ki célul. A pályaudvarra jócskán ráfért a rekonstrukció, ugyanis műszakilag elavult és a csarnok műemléki épülete is felújításra szorult; ennek ellenére csak 2020-ra született meg az épületegyüttes felújításáról szóló döntés, mely jelenleg zajlik.
A Grafic Line Kft. elkötelezett hazánk építészeti örökségeinek megörökítése iránt, így a Nyugati pályaudvar és a Keleti pályaudvar is az aranyozott képeink kínálatába került.
Képek: MTI, Wikipedia, Grafic Line Kft.